Αντιγνωμίες
Πρόκειται για
τεχνική ανταλλαγής αντίθετων απόψεων
μεταξύ ομάδων ή ατόμων. Βοηθά τα παιδιά
να ασκηθούν στον διάλογο, στην ανεύρεση
επιχειρηματολογίας, στην ύπαρξη αντίθετων
απόψεων, στην τέχνη της πειθούς. Βοηθά
επίσης στην έκφραση ακραίων απόψεων
και γνωμών στο ασφαλές περιβάλλον του
σχολείου. Οι αντιγνωμίες δεν είναι
αυτοσκοπός. Αποτελούν μέρος της
διερευνητικής διεργασίας ενός θέματος
και συνήθως συνοδεύονται από συμπεράσματα
και συζήτηση στην τάξη.
Στο μάθημα της Μελέτης "Από πολιτισμό σε πολιτισμό" χωριστήκαμε σε δύο ομάδες με σκοπό να πάρουμε μέρος σε μια
συζήτηση με θέμα την ομοιότητα ή όχι των δημιουργημάτων των πολιτισμών,
αξιοποιώντας τη στρατηγική των αντιγνωμιών.
Δημιουργήσαμε
δύο ομάδες, ορίσαμε συντονίστρια τη Μιχαέλα, ονομάσαμε την εκπομπή "Η γνώμη σου μετράει" και σκοπός η υποστήριξη των θέσεών μας με επιχειρήματα στην τέχνη της πειθούς.
Η συντονίστρια με πολύ εύστοχες ερωτήσεις
προέτρεπε τα μέλη των ομάδων να τοποθετηθούν και να υποστηρίξουν τις
θέσεις τους.
Επιχειρήματα της 1ης ομάδας
-Τα δημιουργήματα των λαών μπορεί να μη φτιάχτηκαν με τα ίδια υλικά, αλλά δημιουργήθηκαν για τον ίδιο σκοπό.Όπως τα σπίτια, τόπη λατρείας, αγάλματα και δημόσια έργα.
- Τα πολιτιστικά μνημεία όλων των χωρών μοιάζουν γιατί τα έχουν κατασκευάσει οι άνθρωποι με βάση τον εκάστοτε πολιτισμό, στον οποίον ζούσαν. Ωστόσο, οι διάφοροι πολιτισμοί έχουν δανειστεί και αντλλάξει διάφορα στοιχεία μεταξύ τους.
- Τα δημιουργήματα των λαών μοιάζουν μεταξύ τους γιατί πρώτον είναι δημιουργήματα από τον ίδιο τον άνθρωπο και δεύτερον εξυπηρετούν τους ίδιους στόχους. Για παράδειγμα ένας ναός χτίζεται για να καλύψει την ανάγκη να λατρεύεται ένας θεός.
-Φυσικά και μοιάζουν τα δημιουργήματα των λαών αφού δημιουργούνται για να εξυπηρετήσουν τις ίδιες ανάγκες.
-Οι μετακινήσεις πληθυσμών είχαν σαν αποτέλεσμα οι άνθρωποι να μεταφέρουν τον πολιτισμό τους στους νέους τόπους. Πολλοί λαοί σήμερα μιμούνται παλιότερα δημιουργήματα. Επίσης ανταλλάσουν ιδέες και παραδόσεις κυρίως στις τέχνες. Οι επιστήμονες ανταλλάσσουν γνώσεις και γι΄αυτό υπάρχουν πολλές εφευρέσεις που συνεχώς εξελίσσονται.
Επιχειρήματα της 2ης ομάδας
-Το κάθε έργο είναι διαφορετικό, αφού κάθε άνθρωπος έχει τη δικιά του φιλοσοφία και τη δικιά του σκέψη. Επίσης, τα έργα είναι φτιαγμένα από διαφορετικά υλικά και με διαφορετικό τρόπο. Όλοι σκεφτόμαστε διαφορετικά και έχουμε διαφορετικά μυαλά. Δεν το καταλαβαίνετε;
-Τα δημιουργήματα των λαών φυσικά και διαφέρουν μεταξύ τους, όπως διαφέρουν η τέχνη, τα ήθη, οι θρησκείες, ο πολιτισμός και φυσικά οι συνήθειες που έχουν οι λαοί. Δεν είναι δυνατόν η Ακρόπολη που βρίσκεται στην Αθήνα να πούμε ότι μοιάζει με τις πυραμίδες της Αιγύπτου, αφού έχουν διαφορετική αρχιτεκτονική.
-Τα δημιουργήματα των λαών διαφέρουν. Δεν βλέπετε πόσο διαφέρουν τα αρχαία ελληνικά αγάλματα από αυτά της Ευρώπης.
Τα
επιχειρήματα και των δύο ομάδων ήταν εύστοχα και δε διαφαινόταν ένας τρόπος επίλυσης του θέματος.
Μετά από ομαδική συζήτηση δόθηκαν περαιτέρω εξηγήσεις για κάποιες θέσεις των ομάδων από καθημερινά παραδείγματα και αποφασίσαμε:
Τα δημιουργήματα των λαών δεν υστερούν μεταξύ τους, αλλά διαφοροποιούνται
ανάλογα με τις συνθήκες που δημιουργούνται και εξυπηρετούν τους ίδιους
στόχους. Το πολιτισμικό κεφάλαιο διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης
δεν είναι ούτε ανώτερο ούτε κατώτερο. Είναι απλώς διαφορετικό.
Η ποικιλότητα είναι η ομορφιά αυτού του κόσμου. Αξιολογική αποτίμηση των πολιτισμών σημαίνει υποτίμηση της ετερότητας.
Συγχαρητήρια
στη συντονίστρια για την άρτια οργάνωση της εκπομπής και στα παιδιά
των δύο ομάδων για την υποστήριξη των θέσεών τους με σωστά επιχειρήματα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.