Στο μάθημα της Μελέτης "Πώς ένα σημαντικό έργο αλλάζει τη ζωή μας;" χωριστήκαμε σε δύο ομάδες με σκοπό να πάρουμε μέρος σε μια
συζήτηση με θέμα την κατασκευή του νέου περιφερειακού αυτοκινητόδρομου,
αξιοποιώντας τη στρατηγική των αντιγνωμιών.
Αντιγνωμίες
Πρόκειται
για τεχνική ανταλλαγής αντίθετων απόψεων μεταξύ ομάδων ή ατόμων. Βοηθά
τα παιδιά να ασκηθούν στον διάλογο, στην ανεύρεση επιχειρηματολογίας,
στην ύπαρξη αντίθετων απόψεων, στην τέχνη της πειθούς. Βοηθά επίσης στην
έκφραση ακραίων απόψεων και γνωμών στο ασφαλές περιβάλλον του σχολείου.
Οι αντιγνωμίες δεν είναι αυτοσκοπός. Αποτελούν μέρος της διερευνητικής
διεργασίας ενός θέματος και συνήθως συνοδεύονται από συμπεράσματα και
συζήτηση στην τάξη.
Δημιουργήσαμε δυο ομάδες, οι υπόλοιποι μαθητές αποτελούσαν το κοινό, ορίσαμε τους υπεύθυνους της εκπομπής - Άννα, Βασίλης Κ.- ονομάσαμε την εκπομπή "Η ώρα των μεγάλων αποφάσεων" με θέμα "Ο νέος αυτοκινητόδρομος:Λύση ή πρόβλημα;" και ξεκινήσαμε.
-Νέος αυτοκινητόδρομος; Θα βοηθήσει τις γύρω περιοχές κάνοντας την πρόσβαση σε αυτές ευκολότερη και συντομότερη.
-Περιφερειακός αυτοκινητόδρομος; Ένα μεγάλο έργο για την πόλη μας, για εμάς και αυτούς που θα την επισκέφτονται.
-Πιστεύω ότι πρέπει να κατασκευαστεί γιατί θα είναι πιο ασφαλής η οδήγηση.
-Η κατασκευή του περιφερειακού αυτοκινητόδρομου θα ωφελήσει γιατί θα αποσυμφορηθεί το κέντρο της πόλης, αφού πολλοί άνθρωποι θα τον χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους.
-Οι εργαζόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να φτάνουν γρηγορότερα στον χώρο εργασίας τους.
Επιχειρήματα
της 2ης ομάδας
-Περιφερειακός αυτοκινητόδρομος; Καλύτερα όχι. Φασαρία, ηχορύπανση καθημερινά και θα καταστραφεί το όμορφο δάσος.
-Τα ζώα που είχαν φωλιές στη γύρω περιοχή θα εξαφανιστούν. Το σκεφτήκατε αυτό;
-Για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου θα υπάρξει μεγάλη δαπάνη χρημάτων και αυτό θα επηρεάσει τη χώρα μας, αλλά κι εμάς.
-Καλύτερα να μην γίνει, αφού οι μεγάλες ταχύτητες θα δημιουργούν ηχορύπανση και επιπλέον μόλυνση του περιβάλλοντος.
Τα επιχειρήματα και των δύο ομάδων πολύ εύστοχα και μας δυσκόλεψαν να πάρουμε μια τελική απόφαση. Οι συντονιστές της εκπομπής έθεσαν ειδικότερα επιτυχημένες ερωτήσεις-κλειδιά, οι οποίες οδήγησαν στις δευτερολογίες με σκοπό να πάρουμε μια οριστική απόφαση.
Δευτερολογίες
Επιχειρήματα της 1ης ομάδας
- Συμφωνούμε ότι θα κοπούν κάποια δέντρα για να γίνει ο νέος αυτοκινητόδρομος. Όμως τα ωφέλη θα είναι πολύ περισσότερα, αφού θα δημιουργηθούν πολλές θέσεις εργασίας.
- Μάθετε να κοιτάζετε το θέμα σφαιρικά και να μη λέτε όχι μόνο από αντίδραση. Το περιβάλλον μπορεί να καταστραφεί και από πολλούς άλλους λόγους.
Επιχειρήματα
της 2ης ομάδας
-Σίγουρα το περιβάλλον μπορεί να καταστραφεί από πολλές αιτίες.Θα πρέπει όμως να προσπαθούμε να τις μειώσουμε και όχι να δημιουργούμε ακόμη περισσότερες.
-Πραγματικά θα είναι πιο γρήγορη η πρόσβαση στον προορισμό μας, αλλά ταυτόγχρονα κινδυνεύει η ασφάλεια ανθρώπων και ζώων. Να μην αναφερθούμε ότι θα πρέπει να ξεχάσουμε την ομορφιά της φύσης.
Σε αυτό το σημείο οι συντονιστές προέτρεψαν τις ομάδες να προσπαθήσουν να συνδυάσουν τις απόψεις τους και άρχισε να διαφαίνεται ένας τρόπος επίλυσης του θέματος και το
κοινό να φαίνεται ικανοποιημένο.
Ομαδικά
υιοθετήθηκαν τα εξής:
Να κατασκευαστεί ο νέος αυτοκινητόδρομος για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων και την ανάπτυξη της περιοχής όμως αυστηρά με σύνθημα πάντοτε «Σεβασμός στον άνθρωπο και στο περιβάλλον».
Συγχαρητήρια στους υπεύθυνους της εκπομπής που με υπεύθυνο τρόπο ολοκλήρωσαν την εκπομπή και σε όλα τα παιδιά για την υπεράσπιση των θέσεών τους με σωστά επιχειρήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.