Στο μάθημα της Γλώσσας "Αγαπητό μου ημερολόγιο", συζητήσαμε το πρόβλημα της έλλειψης του ελεύθερου χρόνου και αποφασίσαμε να προσεγγίσουμε το θέμα της
σχολικής ζωής και των υποχρεώσεων με την τεχνική των έξι σκεπτόμενων καπέλων.
Κόκκινο:Με αυτό το καπέλο κοιτάμε τα προβλήματα διαισθητικά, καταθέτοντας αυθόρμητες αντιδράσεις και συναισθήματα.
Είπαν:
Κίτρινο: Εκφράζει τον τρόπο με τον οποίο κάτι μπορεί να
λειτουργήσει, τη θετική στάση, τα προβλεπόμενα ως θετικά αποτελέσματα, την
ευοίωνη προοπτική, τις θετικές συνέπειες που μπορεί να επιφέρει στο μέλλον.
«Τα καπέλα» του De Bono, ενώ είναι ένας τρόπος οργάνωσης της σκέψης, προάγει την
κοινωνικο-συναισθηματική εκπαίδευση, γιατί δημιουργεί μια ατμόσφαιρα τάξης που
στηρίζεται στη συνεργασία, την ανταλλαγή, την αλληλεπίδραση, τη
δημοκρατικότητα, την υπευθυνότητα και το σεβασμό (Lipman, 1999)..
Επεξεργάζεται όχι μόνο τις γνώσεις, αλλά τα συναισθήματα, τις εμπειρίες, τις
στάσεις, τις αντιλήψεις, τα στερεότυπα, τις ιδέες, τα όνειρα, τις αξίες και τα
ιδανικά (Buzan, 1993). Από την αυτοαντίληψη
και τον αυτοέλεγχο μέχρι το δημιουργικό
συνεργατικό «εμείς» και αυτό με την απόλαυση έξι χρωματιστών
καπέλων.
Άσπρο καπέλο: Οι
πληροφορίες μας
Μπλε: Με αυτό το καπέλο συντονίζουμε τις συναντήσεις. Ελέγχουμε
την πρόοδο των διαδικασιών, δείχνουμε τα βήματα που η συζήτηση θα ακολουθήσει.
Κόκκινο:Με αυτό το καπέλο κοιτάμε τα προβλήματα διαισθητικά, καταθέτοντας αυθόρμητες αντιδράσεις και συναισθήματα. Είπαν:
- Εμένα με πλημμυρίζουν τα συναισθήματα. Νιώθω αγχωμένος/η, πιεσμένος/η, μερικές φορές και θυμωμένος/η.
- Είναι άδικο να μην έχω χρόνο να κάνω αυτά που με ευχαριστούν, να παίξω, να χαλαρώσω, να περάσω όμορφα. Αυτό με στενοχωρεί πολύ.
Ζωγράφισαν:
Μαύρο: Με αυτό το καπέλο
ψάχνουμε όλες τις αρνητικές πλευρές της ιδέας που εξετάζουμε.
Είπαν:
- Έχω τόσα πολλά να κάνω κάθε μέρα που δεν προλαβαίνω να ξεκουραστώ.
- Κουράζομαι, χάνω την όρεξη και δεν συγκεντρώνομαι στο διάβασμα. Και σαν να μην έφτανε αυτό, δεν βλέπω και τους φίλους μου τόσο συχνά. Σταματώ τις υποχρεώσεις.
Κίτρινο: Εκφράζει τον τρόπο με τον οποίο κάτι μπορεί να
λειτουργήσει, τη θετική στάση, τα προβλεπόμενα ως θετικά αποτελέσματα, την
ευοίωνη προοπτική, τις θετικές συνέπειες που μπορεί να επιφέρει στο μέλλον.Είπαν:
- Εγώ θέλω να δω και τη θετική πλευρά. Ξέρω ότι οι κόποι που κάνω τώρα με βοηθούν να γίνω πιο οργανωμένος/η και να μάθω να βάζω στόχους.
- Εγώ θέλω να σκεφτώ δημιουργικά. Τι θα λέγατε αν είχαμε μια μέρα χωρίς καθόλου εργασίες; Ή αν τα μαθήματα γίνονταν πιο δημιουργικά, σαν παιχνίδι ή project; Έτσι θα μαθαίναμε αλλά και θα διασκεδάζαμε.
- Ίσως αν οργανώσω καλύτερα τον χρόνο μου με ένα πρόγραμμα, να βρω και λίγες ώρες για τον εαυτό μου και τους/τις φίλους/ες μου.
Ζωγράφισαν:
Στο τέλος βγάλαμε τα καπέλα,
έγινε συζήτηση και όλοι μαζί αποφασίσαμε ποια στάση θα υιοθετήσουμε για την έλλειψη ελεύθερου χρόνου, το σχολείο και τις υποχρεώσεις μας. Τώρα που βγάλαμε τα καπέλα, καταλάβαμε ότι όλες οι απόψεις έχουν σημασία. Ναι, οι υποχρεώσεις μας μπορεί να μας κουράζουν και να μας πιέζουν… Όμως ξέρουμε ότι μας βοηθούν να μάθουμε, να γίνουμε καλύτεροι και να χτίσουμε το μέλλον μας. Σημαντικό είναι να βρίσκουμε ισορροπία: να οργανώνουμε τον χρόνο μας, να ξεκουραζόμαστε, να αφήνουμε χώρο και για φίλους, παιχνίδι και χαρά. Έτσι, μπορούμε να αντιμετωπίζουμε το σχολείο και τις υποχρεώσεις μας με υπευθυνότητα, αλλά και με θετική διάθεση, χωρίς να χάνουμε τον εαυτό μας.





Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.