Πρώτες μέρες στο σχολείο και τα παιδιά στην τάξη φαίνονται ανήσυχα. Αποφασίσαμε να προσεγγίσουμε το θέμα των προβλημάτων της τάξης με την τεχνική των έξι σκεπτόμενων καπέλων.
«Τα καπέλα» του De Bono, ενώ είναι ένας τρόπος οργάνωσης της σκέψης, προάγει την
κοινωνικο-συναισθηματική εκπαίδευση, γιατί δημιουργεί μια ατμόσφαιρα τάξης που
στηρίζεται στη συνεργασία, την ανταλλαγή, την αλληλεπίδραση, τη
δημοκρατικότητα, την υπευθυνότητα και το σεβασμό (Lipman, 1999).
Επεξεργάζεται όχι μόνο τις γνώσεις, αλλά τα συναισθήματα, τις εμπειρίες, τις
στάσεις, τις αντιλήψεις, τα στερεότυπα, τις ιδέες, τα όνειρα, τις αξίες και τα
ιδανικά (Buzan, 1993). Από την αυτοαντίληψη
και τον αυτοέλεγχο μέχρι το δημιουργικό
συνεργατικό «εμείς» και αυτό με την απόλαυση έξι χρωματιστών
καπέλων.
Άσπρο καπέλο: Οι
πληροφορίες μας
Μπλε: Με αυτό το καπέλο συντονίζουμε τις συναντήσεις. Ελέγχουμε
την πρόοδο των διαδικασιών, δείχνουμε τα βήματα που η συζήτηση θα ακολουθήσει.
Κόκκινο:Με αυτό το καπέλο κοιτάμε τα προβλήματα διαισθητικά, καταθέτοντας αυθόρμητες αντιδράσεις και συναισθήματα.
Έγραψαν:
-Νιώθω λύπη όταν υπάρχουν προβλήματα στην τάξη γιατί αφιερώνουμε πολύ χρόνο να τα λύσουμε και μένουμε πίσω στα μαθήματα.
-Επιτέλους ας σταματήσουμε τα προβλήματα στην τάξη. Πρέπει να μάθουμε τρόπους καλής συμπεριφοράς που θα μας χρησιμεύσουν στο μέλλον.
-Τα προβλήματα στην τάξη δεν είναι η μόνη διέξοδος της συμπεριφοράς μας. Θα πρέπει την ενεργητικότητά μας να την αποδείξουμε με άλλους τρόπους.
-Σκέψου πόσα αρνητικά συναισθήματα αποκτούμε όταν υπάρχουν προβλήματα στην τάξη. Είμαστε παιδιά και έχουμε κάθε δικαίωμα να είμαστε χαρούμενα.
-Νιώθω λύπη όταν υπάρχουν προβλήματα στην τάξη γιατί αφιερώνουμε πολύ χρόνο να τα λύσουμε και μένουμε πίσω στα μαθήματα.
-Επιτέλους ας σταματήσουμε τα προβλήματα στην τάξη. Πρέπει να μάθουμε τρόπους καλής συμπεριφοράς που θα μας χρησιμεύσουν στο μέλλον.
-Τα προβλήματα στην τάξη δεν είναι η μόνη διέξοδος της συμπεριφοράς μας. Θα πρέπει την ενεργητικότητά μας να την αποδείξουμε με άλλους τρόπους.
-Σκέψου πόσα αρνητικά συναισθήματα αποκτούμε όταν υπάρχουν προβλήματα στην τάξη. Είμαστε παιδιά και έχουμε κάθε δικαίωμα να είμαστε χαρούμενα.
-Για όλα αυτά σας παρακαλώ μικρά μου καπελάκια ας κάνουμε μια προσπάθεια να γίνουμε όλοι καλύτεροι!!!
Έγραψαν:
-Προβλήματα στην τάξη; Ωραία! Μέχρι να τα λύσουμε περνάει η ώρα και γλιτώνουμε το μάθημα.
-Επαναληπτικό σήμερα και δεν διάβασα. Ξέρω τον τρόπο να το αποφύγουμε. Προβλήματα στην τάξη και γλιτώσαμε.
-Δεν προλαβαίνεις να ανοίξεις το μάτι σου, μπαίνεις στην τάξη κάθεσαι
σε μια καρέκλα ατέλειωτες ώρες, γράφεις και διαβάζεις. Τη ρουτίνα Θεέ μου! Αναστατώνεις την τάξη και αμέσως αλλάζουν τα πράγματα και η μέρα σου αποκτά ενδιαφέρον.
-Φτάνει πια!Μόνο ηρεμία στην τάξη δεν θα είναι η ζωή μας; Άντε πια! Χρειαζόμαστε τα προβλήματα για να μπορούμε να εκτονωθούμε.
Κίτρινο: Εκφράζει τον τρόπο με τον οποίο κάτι μπορεί να
λειτουργήσει, τη θετική στάση, τα προβλεπόμενα ως θετικά αποτελέσματα, την
ευοίωνη προοπτική, τις θετικές συνέπειες που μπορεί να επιφέρει στο μέλλον.
Έγραψαν:
-Θα γίνω το καλύτερο παιδί στο Γ'2. Θα δίνω το παράδειγμα σε όλα τα παδιά και οι δάσκαλοι θα θέλουν πολύ να μας διδάξουν καινούρια πράγματα.
-Θα προσπαθώ να λύνω τα προβλήματα με το να τα συζητώ.
-Ωραία,
μέσα από τα ίδια τα προβλήματα μπορούμε να αυτοδιδαχθούμε. Θα κατανοήσουμε τις συνέπειες και θα μάθουμε να τα αποφεύγουμε.
-Ας το δούμε θετικά. Θα πλησιάσουμε τα παιδιά που δημιουργούν τα προβλήματα και θα τα βοηθήσουμε να ξεπεράσουν αυτή την αδυναμία τους.
Πράσινο:Με αυτό το καπέλο ψάχνουμε να βρούμε δημιουργικές εναλλακτικές λύσεις σε ένα πρόβλημα.
Έγραψαν:
-Θα μπορούσαμε όλοι να προσπαθήσουμε λίγο περισσότερο για να μην έχουμε προβλήματα στην τάξη.
- Να μην ενοχλούμε τους διπλανούς μας.
- Να μην χτυπάμε τους συμμαθητές μας.
- Να είμαστε ευγενικοί.
-Οι επιβραβεύσεις θα βοηθήσουν για να δημιουργηθεί θετικό κλίμα στην τάξη και να αποφύγουμε τα προβλήματα.
-Όταν θυμώνουμε θα πρέπει να σκεφτόμαστε λογικά και να ηρεμούμε.
-Προβλήματα στην τάξη; Εναλλακτική λύση η προβολή βίντεο ανάλογα με το μάθημα και τα παιδιά ταυτόχρονα και ηρεμούν και μαθαίνουν.
-Λίγο χιούμορ θα βοηθούσε να ηρεμήσει η κατάσταση και να συνεχίσουμε με ενδιαφέρον το μάθημα.
-Προβλήματα στην τάξη; Υπενθύμιση των κανόνων και του συμβολαίου της τάξης.
-Το συνεργατικό κλίμα στην τάξη μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων.
Στο τέλος βγάλαμε τα καπέλα,
έγινε συζήτηση και όλοι μαζί αποφασίσαμε ποια στάση θα υιοθετήσουμε για
το θέμα των προβλημάτων στην τάξη. Καταλήξαμε ότι τα προβλήματα μπορούμε να τα επιλύσουμε συνεργατικά και ομαδικά και τα παιδιά να νιώθουν την τάξη σαν συνεργασία, φιλία, συνύπαρξη, παιχνίδι, κίνηση και
φαντασία και όχι πεδίο αντιπαλότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.