Σε συνέχεια της ενότητας των Θρησκευτικών "Όλοι ίσοι, όλοι διαφορετικοί" οι μαθητές φέρνουν και δείχνουν
στους συμμαθητές τους φωτογραφίες από
τη βάφτισή τους. και γράφουν τη
σημασία του ονόματός τους, αναζητώντας
στοιχεία στο συναξάρι του συνονόματου
αγίου. Σε συνεργασία με τον διπλανό τους
παρουσιάζουν ο ένας το όνομα του άλλου
και τη σημασία του.
Στη συνέχεια διαβάζουμε την εικόνα της βάπτισης του Χριστού και εξηγούμε τη σημασία της
γιορτής των Θεοφανίων για τους Χριστιανούς.
Μιλάμε για τα έθιμα Φώτων και παρατηρούμε σχετικές εικόνες
Αγιασμός των
σπιτιών, Αγιασμός των υδάτων, το «πιάσιμο»
του Σταυρού
Ο ιερέας την
παραμονή της γιορτής περνάει από τα
σπίτια για να τα αγιάσει. Την άλλη μέρα
μετά τη Θεία Λειτουργία, γίνεται η
Ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού, συνήθως
έξω από τον ναό ή κοντά στη θάλασσα, στα
ποτάμια ή στις λίμνες. Ο παπάς βυθίζει
στο νερό τρεις φορές τον Σταυρό ψάλλοντας
«Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου, Κύριε…».
Οι πιστοί αφήνουν περιστέρια να πετάξουν
στον ουρανό. Οι νέοι πέφτουν στο νερό
και αγωνίζονται ποιος θα πιάσει τον
Σταυρό. Γύρω γύρω οι βάρκες σημαιοστολισμένες.
Οι καμπάνες χτυπούν χαρμόσυνα ενώ ηχούν
οι σειρήνες των πλοίων.
Όλοι οι πιστοί
πίνουν με ευλάβεια από τον αγιασμό,
συμβολικά με τρεις γουλιές, και ραντίζουν
μ’ αυτόν τα σπίτια, τα δέντρα, τα χωράφια
και τα ζώα τους.
Στην
περιοχή της Ερμιόνης έχουμε το έθιμο
του ‘’γιάλα-γιάλα’’, όπου την παραμονή
των Φώτων οι νέοι, κυρίως αυτοί που θα
καταταγούν στο στρατό, στολίζουν τις
βάρκες στο λιμάνι με κλαδιά από φοίνικες.
Τη νύχτα φορώντας παραδοσιακές στολές
τραγουδούν και περνούν σπίτι - σπίτι
δεχόμενοι κεράσματα, φτάνοντας το πρωί
στο λιμάνι όπου ανεβαίνουν στις
στολισμένες βάρκες και τις κουνούν με
δύναμη συνεχίζοντας το τραγούδι
‘’γιάλα-γιάλα’’ μέχρι να γίνει ο
καθαγιασμός των υδάτων, με την κατάδυση
του Σταυρού και την εικόνα της Θεοτόκου
στην θάλασσα που θα βουτήξουν για να τα
πιάσουν.
Στην
κωμόπολη της Νέας Κίου, λίγα χιλιόμετρα
από το Ναύπλιο, που αποτελεί ιστορική
συνέχεια της Κίου της Μικράς Ασίας,
αναβιώνουν Μικρασιατικά έθιμα από την
Κίο, με ρίψη του νεότερου καπετάνιου
στη θάλασσα και τον πυροβολισμό των
γκαζοτενεκέδων.
Το «πλύσιμο»
των εικόνων / η απομάκρυνση κάθε κακού
Οι κάτοικοι στα
παραλιακά μέρη, μετά τον αγιασμό,
ξεπλένουν τα γεωργικά τους εργαλεία
στη θάλασσα. Αλλού ραντίζουν με αγιασμό
τα ζώα τους και δοκιμάζουν για πρώτη
φορά το καινούργιο τους κρασί.
Σε άλλα μέρη,
μετά τον Μεγάλο Αγιασμό οι πιστοί
επιστρέφουν στον ναό και ο παπάς μοιράζει
σε όλους ψωμί, τυρί, κρασί και λίγο κρέας
και τρώνε όλοι μαζί.
Επίσης, σε πολλά
μέρη πηγαίνουν στα χωράφια και τα
ξωκλήσια που είναι γύρω από το χωριό,
κρατώντας εικόνες και ψάλλοντας ύμνους
των Θεοφανίων.
Τα παλιά χρόνια
πίστευαν ότι με τον αγιασμό των νερών
χάνονται οι καλλικάντζαροι και σκορπίζεται
κάθε κακό.
Τα
κάλαντα των Φώτων
Την
παραμονή των Φώτων πολλά παιδιά πηγαίνουν
από σπίτι σε σπίτι λέγοντας τα κάλαντα:
Σήμερα
τα Φώτα κι ο φωτισμός
η χαρά μεγάλη κι ο αγιασμός
Κάτω στον Ιορδάνη τον ποταμό
κάθετ’ η κυρά μας, η Παναγιά,
όργανο βαστάει, κερί κρατεί
και τον Άη Γιάννη παρακαλεί
"Άη Γιάννη αφέντη και βαπτιστή,
βάπτισε κι εμένα Θεού παιδί,
Ν’ ανεβώ επάνω στον ουρανό
να μαζέψω ρόδα και λίβανο"
Καλημέρα, καλημέρα,
καλή σου μέρα αφέντη με την κυρά.
η χαρά μεγάλη κι ο αγιασμός
Κάτω στον Ιορδάνη τον ποταμό
κάθετ’ η κυρά μας, η Παναγιά,
όργανο βαστάει, κερί κρατεί
και τον Άη Γιάννη παρακαλεί
"Άη Γιάννη αφέντη και βαπτιστή,
βάπτισε κι εμένα Θεού παιδί,
Ν’ ανεβώ επάνω στον ουρανό
να μαζέψω ρόδα και λίβανο"
Καλημέρα, καλημέρα,
καλή σου μέρα αφέντη με την κυρά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.